B2B Barometern 2016 är här

B2B Barometern 2016 är här

Kunskap ger bättre underlag för beslut! Det sker en stor förändring för våra svenska B2B företag. Våra kunders köpprocesser har förändrats, kunderna håller i taktpinnen och vi inom marknadsföring och försäljning som ansvarar för att bearbeta företagskunderna måste lära om och tänka nytt. Vi får både nya arbetssätt och verktyg som kompletterar och utmanar vår traditionella kundbearbetning. Trenden är global[…]

Malin, har det hänt något sen 2011 inom B2B?

Malin, har det hänt något sen 2011 inom B2B?

Sitter på kontoret och googlar ”utveckla B2B företagets marknadsavdelning” och hittar en bra artikel på The Brand Man –  Micco Grönholms blogg om marknadsföring & varumärken. Artikeln heter ”Försöker vi tvinga ner styvsysterns fot i Askungens sko?” och är en insiktsfull artikel om varför ”sociala media inte tagit fart för B2B-företag”. Efter ett tag ser jag att artikeln[…]

Kundens köpprocess är längre än ditt företags säljprocess. Och längre blir den!

Kundens köpprocess är längre än ditt företags säljprocess. Och längre blir den!

Hur lång är dina B2B-kunders köpprocess egentligen? Vad säger dina säljare och vad säger dina kunder? Är det stor skillnad mellan hur sälj har uppfattat köpprocessens längd respektive hur kunden upplever längden? Det tror jag mycket beroende på att säljarna involveras allt senare i köpprocessen bland annat för att företagen förlitar sig mer och mer på[…]