Malin, har det hänt något sen 2011 inom B2B?

B2B marknadsavdelning utveckling

B2B marknadsavdelning utveckling
Sitter på kontoret och googlar ”utveckla B2B företagets marknadsavdelning” och hittar en bra artikel på The Brand Man –  Micco Grönholms blogg om marknadsföring & varumärken. Artikeln heter ”Försöker vi tvinga ner styvsysterns fot i Askungens sko?” och är en insiktsfull artikel om varför ”sociala media inte tagit fart för B2B-företag”. Efter ett tag ser jag att artikeln är från 2011 och sammanfattar delvis en diskussion kring social media från en träff med nätverket ”B2B-Marknadsföring” inom Marknadsföreningen i Stockholm. Till min glädje visade det sig vara ett blogginlägg skriven av min kontorskollega Malin Sjöman på Hägvall & Sjöman.

De fem anledningar som de kom fram till var:

  • Kulturell tröghet.
  • Otydligt ägarskap.
  • Svårmätbart.
  • Tidsbrist.
  • Prestationsångest.

Helt klart har B2B-företagen blivit bättre på social media jämfört med 2011, men samma anledningar gäller nu snarare varför B2B företagen inte snabbare plockar upp de möjligheter som finns för att skapa en effektiv, kundfokuserad och digital bearbetning av sina kunder. Att börja arbeta utifrån kundens köpprocessen, skapa content som matchar beslutsfattarna och köpprocessen samt alla digitala möjligheter t ex att möta kunden tidigt i köpprocessen och utveckla dem i deras takt med marketing automation. Så är anledningarna snarare en generell beskrivning av svårigheterna att få till en förändring inom ett företag? Det tror jag, vad tror du?

Inte bara en googling utan även ett skrivbord bort!

Så svaret på min sökning ”utveckla B2B företagets marknadsavdelning” hittade jag både en googling bort, men än bättre ett skrivbord bort. Det blir en en gemensam lunch i morgon då jag ställer frågan: Malin, har det hänt något sen 2011 inom B2B?

Själv ser jag en stor skillnad mellan t ex nystartade företag som naturligt använder social media och digital bearbetning som sitt native arbetssätt och direkt skapar affärer, och i andra ändan ser jag lite äldre företag med etablerade marknad & säljavdelningar som har svårigheter att ändra sitt arbetssätt.  Vad ser du? Vilka är din reflektioner och insikter?

En lunch mot dina synpunkter!

Intressanta frågor som jag gärna diskuterar med dig över en lunch! Jag bjuder och då får du även Malin Sjömans reflektion. Nå mig på 070-5582881. Eller ”connecta” med mig på LinkedIn

Ha en bra dag!

Petra

 

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail