White Hills första insikt från B2B Barometern: Kundfokus hos B2B företag – vad händer?

1Kunderna är i allt högre grad i fokus hos Sveriges B2B företag. Det är den första av 10 insikter från B2B Barometern. Hur ofta hör man inte att företag säger att vi ska blir mer kundfokuserade under nästa år. Men klart är att det verkar som att mantrat har gett effekt. Eller är det så att kunderna kräver ökad uppmärksamhet och lyhördhet från företagen och tvingat fram ett ökat fokus. Det finns två tydliga grupperingar bland företagen med mest kundfokus. Det är de unga mindre företagen eller företagen som aktivt arbeta efter processer.

”Kundfokus genom aktivt arbete med processer eller att vara ett ”ungt” företag” heter den första fördjupande artiklarna från B2B Barometern. I den artikeln har vi på White Hills, som har tagit fram B2B Barometern, djupet den första insikten av tio från B2B Barometern. Mer insikter hittar du i ”10 insikter från B2B Barometern” här får du en fördjupa bild av svenska B2B företag syn på marknadsföring och försäljning 2016. Hämta rapporten här.

Varför en B2B Barometer?

Det sker en stor förändring för våra svenska B2B företag. Våra kunders köpprocesser har förändrats, kunderna håller i taktpinnen och vi inom marknadsföring och försäljning som ansvarar för att bearbeta företagskunderna måste lära om och tänka nytt. Vi får både nya arbetssätt och verktyg som kompletterar och utmanar vår traditionella kundbearbetning. White Hills insåg i diskussioner med kunder och partners att det saknas fakta om svenska B2B företag. 

 

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail