Marknads försprång gör sälj till leadsmottagare!

Marknadsavdelningen har sen länge anpassat sig till kundernas digitala resa. Krasst sagt så läser ingen tidningar längre och det är svårt att härleda konvertering från TV. Banners har blivit den nya tidens annonser, de syns men ingen klickar på dem. Och e-dr blir radannonser i dina kunders e-postbrevlåda. Allt mer sällan så triggar traditionell utbudsreklam igång en köpresa. Kunderna startar de flesta köp med en googling, kunderna är digitala, lämnar digitala spår och marknadsavdelningen har börjat förstå att kunna nyttja den data som ackumuleras.
Är man som företag relevant och smart i sin kommunikation kan man möta kunden tidigt på dens köpresa och identifiera kunden för att skapa en relation där fokus är guida och utbilda kunden genom hela processen. När kunden är tillräckligt het så vill marknads att kunden skickas över till sälj som ett hett lead. Jag skriver vill för säljavdelningen är inte riktigt där och tar emot. Än.
Har säljavdelningen hängt med och utvecklat sig så att de matchar kundernas köpresa? Jag har full förståelse att man bara inte vill vara leadsmottagare, att det inte rimmar med den relationsbyggande säljaren som jobbar behovsäljande (utifrån företagets produktportfölj)
MeStartup Stock Photosn säljavdelningen verkar hålla fast vid sin säljproces och sina kundlistor. 400 kunder som ska kontaktas minst 4 gånger per år. XX antal kundbesök i veckan för att nå  Är timingen rätt för kunder eller för säljaren som ska bocka av? Telemarketingförsäljning är får allt svårare att nå fram sina kunder för de svarar eller nixar sig… Och många B2B företag får dåliga resultat i sina kundutvärderingar pga telemarketingbolagen ringer och hårdsäljer (läs telekom, försäkringsbranschen osv)
Men just nu, går det bra för Svenska företag, företagen verkar sälja bättre än någonsin? Så säljavdelningen kanske gör allt rätt ändå?
Har jag en förutfattad bild av säljavdelningen? Troligtvis! Men stämmer den med verkligheten? Dags att ge sig ut och tar reda på det! Så nu gör jag 10 miniintervjuer för att se hur Sveriges säljavdelningar ser ut 2015.
I will be back!
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail