Content Marketing är död, länge leve Content Marketing!

WRcmd

WRcmd

 

 

 

 
Content Marketing hypen är död och länge leve Content Marketing, den insikten ger en bra bild av Content Marketing Day anordnat av Wednesday Relations. Johan Svensson från Berghs och ExploreCurate lyfte det mycket konkret genom att  Gartners Hype Curve för Digital Marketing var en av 10 Take Aways som från Content Marketing Insititutes stora event i mitten av Evernote Snapshot 20151022 095618september.

Men att hypen är på nedgång märktes även genom att mer eller mindre alla pratade om att mäta, bevisa och processer. Dvs Golden Days är över, tiden då det gick att köra som ”ett projekt vi testar lite vid sidan om”.

Anette Jarmert från Dustin, Hanna Lye och Sophia Rosvall från IBM samt Lena Hillstedts från Granngården och Peter Söderberg, VD på deras Content byrå på Chiffer återkom allt till behovet av att bevisa, bevisa, bevisa. Både Dustin och IBM nyttjar mycket Big Data för att argumentera bevisföra att Content marketing tillför försäljning. Caden från de tre företagen var mycket intressanta.

På twitter under #WRcmd hittar du dagens alla tweets!

Dustin: Att bryta gamla mönster och korridorosanningar med fakta och insikter.

Hur lönsam blir marknadsföringen om ett företag förlitar sig på korridorosanningen om vilka som är vår målgrupp? När Anette Jarmet började på Dustin och började djupa fakta om kunden visade det sig att bara 20% av målgruppen motsvarade den bild av målgruppen som företaget hade. Inköpare och Entreprenörer dök upp genom kundinsikter. Att gå ifrån att ”skicka allt till alla” samt att primärt fokusera på prispunkt och röda erbjudande, till att segmentera budskap och erbjudande i t ex nyhetsbrev var ytterligare en utmaning. Evernote Snapshot 20151022 112846

Men förändring går framåt internt genom att Anette med fakta och analys i handen bevisade att Content marketing fungerar. Dvs det handlar ofta lika mycket om att utbilda internt som att skapa content. Den interna effekten av mätningarna sammanfattade Anette till:

  • Arbetsro
  • Tilltro till dialogen
  • Fler har förstått att content är viktigt
  • Efterfrågan om att få med artiklar
  • Självförtroende att sälja in dialogen hos leverantörer (Dustins)

Dustin har idag högre snittordervärde, säljer produkter med ett högre värde, har högre orderfrekvens och tydlig ROI. Ett tydligt bevis på att Content Marketing fungerar.

Personligen blev jag mycket imponerad av deras arbete som är fokuserat, drivet utifrån kundinsikt och med en tydlig vision. En viktigt beståndsdel är att de har ett tydligt mandat från ledningen som stod bakom 100%. Det vet jag personligen är mycket viktigt för att lyckas. Ser verkligen fram emot att höra mer om Dustin!

IBM Sverige: Hur mår vårt Content idag? – Alltid koll på siffrorna!

Om Dustin är mycket datadriven så tillhör IBMs marknadsavdelning en ännu högre division. Varje dag börjar de med frågan ”Hur mår vårt content idag?” och genom dagliga uppföljningar har det koll på både Pipeline, content och aktiviteter. Marknad äger pipeline och är även indirekt ansvariga för innesäljarnas resultat. Arbetet är mycket processtyre eller som Sophia Rosvall sa: ”Vi jobbar med struktur”. Data gör att man måste tänka till innan.

Köpprocessen var indelad i Discover, Learn, Try och Buy. IBM, köpprocess

Zooma in, och välj ut var några av IBMs råd! Idag har de t ex 50 KPI, alldeles förmånga och ger en osammanhängde och oöverskådlig bild.  Deras mål och råd är att rensa, rensa, rensa föra att hitta det som verkligen mäter det viktiga.

Gällande Marketing Automation var de tydliga med att börja enkelt, oavsett hur avancerat vektyg man har köpt in (IBM använder Eloqua) Vet vad är ditt Anchor Assets dvs vilken nedladdning eller beteende visar på att detta är en kund som är het och det är dags att flytta över till sälj!

 

Dustin och IBM när bara två av flera inspirerade och intressanta talare på Content Marketing Day. Susanne Hägvall från Hägvall&Sjöman och Oliver Lopez från Structsales fick många ”ahha” och igenkänningsskratt när de diskuterade hur dagens marknadsavdelningen och säljavdelning ser på varandra och sitt samarbete. De lyfte att för att bli framgångsrik kommer det snart handlar om hur väl marknads- och säljteamen samarbetar utifrån kundens köpprocess. Fokus på att synkronisera organisation, processer och system för att lyckas.

Det bli intressant att följa Content Marketings väg fortsatta väg från teststadiet till en naturlig del av företagets marknads & försäljningsteam. Ser redan fram emot nästa års Content Marketing Day eller så ska jag ta Johan Svenssons tips att delta i något av de stora eventet i USA för att få än mer inspiration!

 

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail